Glemt log på?   Registrer  

Børnehuset Sct Thomas

Inklusion

Inklusion

Med inklusion forstår vi, at der arbejdes henimod at alle børn i så vid udstrækning som muligt, deltager i en almindelig daginstitutions hverdag. Børnene indgår i grupper med de kompetencer de hver især har. Vi planlægger aktiviteter, hvor alle kan deltage, men samtidig er vi opmærksomme på, at nogen har brug for ekstra hjælp til at deltage f.eks. ved at barnet får opgaver det kan håndtere. Som personale arbejder vi med at fremhæve de positive ressourcer. Vi er bekræftende og planlægger udfordrende aktiviteter, som giver mulighed for succesoplevelser for hvert barn og for gruppen som helhed.
I børnehuset er der som tidligere nævnt 10 børn med bla. kommunikative vanskeligheder. Vores mål er at integrere den gruppe børn med de øvrige børn. I den forbindelse arbejder vi bla. med visualisering af hverdagen og visualisering af aktiviteternes indhold. Vi er opmærksomme på, at der er mange måder at opretholde koncentration og opmærksomhed på og at alle gør det ypperste de kan for at fællesskabet skal være meningsfuldt og understøttende for den enkelte.

I forlængelse af arbejdet med inklusion i institutionen arbejder vi ud fra Frederiksberg kommunes 6 punkter omkring inklusion.

De 6 inklusionspunkter har vi indlagt i vores effektror, som er vores styringsredskab for den pædagogiske ramme. Desuden indgår de 6 læreplanstemaer og de 3 børnemiljøvurderingspunkter også i denne ramme. Effektroret består i, at vi hvert kvartal arbejder målrettet med 3 punkter, ét fra hver kategori, så vi over en periode på 2 år, har været alle emner og opmærksomhedspunkter igennem.

De 6 inklusionspunkter er;

  • Alle børn skal have mulighed for at være en del af et fællesskab.
  • Alle børn skal opleve at kunne bidrage til fællesskabet
  • Alle voksne tager ansvar for udvikling af inkluderende fællesskaber
  • Ledelsen skaber en ramme og tager ansvar for den inkluderende praksis
  • Forældre er betydningsfulde medspillere
  • Den fysiske indretning skal inkludere den fysiske praksis.