Børnehuset Sct Thomas

 
   
Glemt log på?   Registrer  

Velkomstmateriale

I Børnehuset Sct. Thomas arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang til det enkelte barn, hvor vi i hverdagen forsøger at understøtter barnets initiativ ved at være lyttende, anerkendende og nysgerrige. Vi forsøger igennem denne tilgang at skaber betingelser, som gør det muligt for barnet at eksperimentere, undersøge og reflektere. Dette er en tilgang vi anvender både ift. Det enkelte barn og dets forudsætninger, men også i forhold til at arbejde understøttende med og for børnefællesskabet. 

Vi arbejder derfor bevidst med vores voksenroller, hvor vi nogle gange går ’foran’ og viser børnene vejen, andre gange ’ved siden af’, hvor vi sammen med barnet udforsker verden, og ’bagved’ hvor vi følger barnets spor. Det gælder blandt andet ved de ”voksen guidede lege” og gennem de vokseninitierede legefællesskaber. Legen er et læringsrum, hvor barnet kan lære utroligt meget. F.eks. at vente på sin tur, at være aktivt lyttende, at tage hensyn, at se muligheder i andres kunnen, at kunne udtrykke egne behov og at aflæse andre børns emotionelle udtryk og hensigter, samtidig kan barnet bearbejde og erkende sin egen hverdag og de oplevelser som livet byder, både det enkelte barn, men også de oplevelser som børnene får fælles, i og udenfor legen.

Vi ved at barnets vigtigste aktivitet er legen, da de i legen erkender, lærer og udvikler sig, og netop derfor er legen vigtig for vores pædagogiske arbejde.

I Børnehuset Sct. Thomas arbejder vi grundlæggende ud fra en selvværdsunderstøttende pædagogik som trækker på viden fra Marte Meo, intensive interaktion og Low Arousel. Vi har i vores pædagogiske indsats et særligt fokus på leg og voksen guidet leg.

Desuden arbejder vi fokuseret med KIDS som et værktøj til at evaluere og blive klogere på den pædagogiske hverdags praksis i Børnehuset Sct. Thomas.

Men disse tilgange vil blive beskrevet nærmere under fanen pædagogisk fundament.

Dagens gang

Morgen 07:00-08:00

Dagen i Sct. Thomas starter kl. 07:00- 08:00 hvor de morgenfriske børn fra både børnehaven og vuggestuen møder ind på grønstue, her er der en pædagog fra huset som åbner sammen med kokken, som har gjort klar med morgenmad. Der er klart til lidt morgenaktiviteter som fx Puzzle spil, køkkenleg eller konstruktionsleg med fx Duplo klodser.

Klokken 8.00 bliver børnene hentet af pædagoger fra egen stue. Klokken 8.00 åbnes der således op på alle stuer og herefter møder man ind på egen stue hvor der er stillet klar til leg og/eller aktiviteter.

Morgensamling 09:00-09:30

Vi ønsker at skabe et pædagogisk læringsmiljø hele dagen. Det gør vi b.la. ved at havde fokus på faste rutiner og rytmer, det giver barnet en oplevelse af, at hverdagen er genkendelig og tryg, og det giver dem større mulighed for at udfolde og udtrykke sig, da rammen så bliver forudsigelig for dem. En del af denne faste rutine er at vi holder morgensamling hver dag kl. 9:00-9:30 i vuggestuen og kl. 9.30 til 10.00 i Børnehaven.

For os er morgensamling en stund, hvor vi har fokus på at give børnene en følelse af samhørighed. Det gør vi ved at sige godmorgen, kigge på hinanden, rime, synge sange, sige remser og tale om hvad dagen bringer. For at sikre både børnenes og de voksnes fulde opmærksomhed er der derfor ikke mulighed for at aflevere dit barn, mens vi holder morgensamling.

I vuggestuen serveres der lidt brød og frugt til samling, og i børnehaven har børnene selv en lille mad pakke med som de kan spise til samling.

Formiddagen

09:30-10:45 (Vuggestuen) og 10:00-11.15 (børnehaven)

Både i vuggestuen og i børnehavegrupperne har vi fokus på at dele børnene op i mindre grupper efter morgensamlingen. Nogle går på tur, nogle går i vores forhave andre går på legepladsen, i Krearummet eller i vores sal, mens nogen bliver på stuen og går i gang med voksen guidet eller voksen initieret leg.

Gennem aktiv involvering mellem det pædagogiske personale og børnene, arbejder vi med forskellige måder at lege på, ofte i mindre grupper, dette er som beskrevet for os en målrettet pædagogisk tilgang.

Frokost 

Vuggestuen spiser frokost fra kl. 10.45 og børnehavegrupperne spiser frokost kl. 11.15.

På alle stuer, opdeler vi os i mindre grupper ved bordene. Ved at spise i mindre grupper, sikrer vi, at der er mere ro og nærvær under måltidet, dette gør vi både i vuggestuen og i børnehaven.

Både i børnehaven og vuggestuen bestræber vi os på, at børnene hver dag sidder ved samme bord sammen med de samme børn og voksne. Under frokosten har vi blandt andet fokus på fællesskab, sociale kompetencer, sanseintegration og selvhjulpenhed. Maden er varieret, 75% økologisk, og vigtigst af alt børnevenlig.

Efter frokost står det på sovetid for de små i børnehaven og for de fleste i vuggestuen. Vuggestuebørnene sover frem til de er 2 år, i krybber i vores udendørs kryberum. De største sover på madrasser indendørs. I børnehaven er der stadig nogle børn der sover lur, de børn sover sammen på madrasser. De børnehavebørn der ikke sover, er på legepladsen sammen med voksne fra begge børnehave stuer. 

Eftermiddagsfrugt 

Eftermiddagsfrugten i vuggestuen består af hjemmebagt brød eller knækbrød og lidt frugt, i vuggestuen serveres maden i takt med, at børnene langsomt vågner op. Der er altså mad når man vågner ligegyldigt hvornår man vågner. Børnehaven spises ca. 14.00, alle børn har selv en lille madpakke med hjemmefra, med fx lidt brød og frugt. Alle børnene får derved en lille rolig stund sammen igen, hvor de på ny samler energi til eftermiddagens leg. 

Eftermiddagen

Efter frugt skaber både vuggestuen og børnehavegrupperne igen et legende læringsmiljø, hvor der er fokus på udviklende øjeblikke, dette foregår, enten på legepladsen eller i forhaven, eller gennem aktiviteter eller legefællesskaber.

Ca. kl. 15.45/16.00 samles de vuggestuebørn og børnehavebørn der ikke er hentet, i vuggestuen eller på legepladsen.

Udendørsarealer

Vi har en dejlig forhave som vi deler med kirken der også har til huse i vores hus.

I forhaven er græsset særlig grønt når solen skinner og vi nyder at tage tæpper ud og lege på dem, samtidig med vi også kan mærke græsset under vores fødder.

Vi har et lille sidestykke, hvor man om sommeren kan søge skygge og finde krible-krable dyr, lave blad lotteri og fordybe sig i andre små natur oplevelser.

Vi har en legeplads som vi bruger rigtig meget, og selvom den ikke er stor finder vi god nytte af den i forhold til motorisk udfoldelse. Vi arbejder løbende med at opkvalificere legeværdien på legepladsen. Lige nu er vi i proces med at søge fonde og puljer fordi vi ønsker at fornye vores legeplads.

På legepladsen har vi en stor gynge som børnene ofte bruger i fællesskab, et klatrestativ, en sandkasse med div. legeremedier, et legehus og et legekøkken, vi har tematiske legekasser som vi kan tage frem og tage i brug i forhold til voksen guidet og eller voksen initieret leg m.m.

Desuden gør vi stor brug af de grønne områder og legepladser omkring os.

Vi har flere ladcykler og rejsekort som forbinder os med byen omkring os og så har vi årskort til zoologisk have som kan benyttes af hele institutionen.

Praktiske informationer

Der skal være navn i alt tøjet. Kurven i garderoben skal indeholde skiftetøj, som passer til alder og årstid. Vi har selvfølgelig lidt ekstra skiftetøj i institutionen, men vi kan ikke dække alles behov for skiftetøj.

Om sommeren skal børnene være påsmurt solcreme, når de kommer om morgenen. Personalet smører dem igen ved middagstid.

Børnenes løbecykler hjemmefra kan stå i det indhegnede område foran institutionen.

Der må desværre ikke anvendes cykelhjelme på legepladsen, da risikoen for at hænge fast ved nogle af legeredskaberne er for stor.

Det er vigtigt at man som forældre altid lukker lågen fra legepladsen og ud til stien. Det er hændt at der er kommet børn på stien, fordi forældre har glemt at lukke lågen.

Vi ser gerne at mobiltelefoner ikke benyttes ved aflevering eller afhentning af barnet, da vi ved at forældres nærvær er af overordentlig stor betydning, særligt ved overgange til og fra institution og hjem.

Til sidst vil vi gerne fortælle om, at vi har rundvisning for evt. kommende forældre den første tirsdag i måneden kl. 9.30 eller ved nærmere aftale.

Vi ønsker for alle som træder ind i vores hus, at de må få en dejlig oplevelse, ved at besøge og eller være en del af Børnehuset Sct. Thomas.